زندگی

رفتیم تعزیه ⚔️

شنبه, ۲۹ مهر ۱۳۹۶، ۰۸:۲۹ ب.ظ

زندگی


یکی از پدران شهید روستامون هرساله برای یادبود پسر شهیدش تعزیه خوانان رو دعوت میکنه در مسجد محله‌مون. وقتی من از چند روز قبل فهمیدم که قراره روز جمعه یعنی دیروز تعزیه خونی برپا بشه،تصمیم گرفتم که حتما در این مراسم شرکت کنم😊.فقط نگرانیم این بود که شرایط جوی هوا نامناسب نباشه🙄،و فقط اینبار آسمون با من مساعدت کنه.

 

من به تماشای تعزیه خوانی خیلی علاقه دارم.از آخرین باری که رفتم تعزیه،بیش از ۱۵سال میگذره. یه سال خیلی خوشبحالم شده بود.🤗 یه گروه تعزیه خوانان اومده بود در مدرسه ای که روبروی خونه‌مون قرار داره تعزیه اجرا کرده بودن. و من چندبار با سه چرخه‌ای که اون زمان‌ها داشتم🚲 ،به تعزیه رفته بودم.

 

خلاصه بعداز سال‌ها با یه تغییرات کوچیک بجای سه چرخه با چهارچرخه(ویلچر)♿️ میخواستم برم تعزیه. وقتی حرف رفتن من به تعزیه شد،پدرم میگفت وقتی رفتی دیدی تعزیه برای دو طفلان مسلمه،زود ازونجا بزن بیرون!🏃‍ آخه حدود ۶ - ۷ سالم که بود،با مادرم رفته بودیم تعزیه،و اون روز ماجرای دو طفلان مسلم بود. یه چاله‌ای اونجا آماده کرده بودن،مثلا برای دستگیری دو طفلان مسلم. یه بچه بی خبر از همه‌جا رفت افتاد تو اون چاله‌هِ! من وقتی اون صحنه رو دیدم از ترس جیگرم آب شد😨 زدم زیر گریه!😭 دیگه اون بچه رو نمیدونم چه بلایی سرش اومد.😕 اما اونجوری که مادرم میگه، من از بس گریه کردم مجبور شد بیارتم خونه!😁 خودم یادم نیست.

 

خلاصه روز جمعه رسید.هوا هم عالی بود،آفتابی و گرم ☀️.آسمون خیلی خوب باهام راه اومد.دمش گرم،😍فرصت بشه جبران میکنم.تعزیه صبح بود،قبل ساعت ۱٠ منو مادرم حرکت کردیم به سمت مسجد. وقتی رسیدیم تعزیه درحال اجرا بود.🥁🎺 موضوع تعزیه ماجرای حر بن یزید ریاحی،دشمنی و دوستی با امام حسین علیه السلام.

 

حیاط مسجد تقریبا پر شده بود.همینکه ما رسیدیم یزید اومد دوره کرد برای جمع‌آوری مبالغ!😒 حر و حضرت ابوالفضل مشغول رجزخوانی بودن.💪 حر اصرار داشت که امام حسین رو راضی کنه برای بیعت با یزید،اما با مخالفت شدید حضرت ابوالفضل و امام حسین روبرو میشد. خلاصه تعزیه به همین صورت پیش رفت و بعد نوبت توبه حر شد و خوندن این شعر معروف: حر پشیمانم،من بر تو میهمانم... در آخرم با شهادت حر تعزیه به پایان رسید.

 

تعزیه خوبی بود😇.حیف که زیاد مبارزه نداشت🙁،بیشتر رجزخوانی بود.فقط دوتا مبارزه کوتاه داشت که اولی شهادت پسر حر "علی بن حر" و آخرش مبارزه و شهادت حر.
اگه عمری باشه سال دیگه هم خواهم رفت.

نظرات  (۹)

۲۹ مهر ۹۶ ، ۲۳:۵۷ حصار آسمان
فکر نمیکردم یزیدم گدایی بکنه :))
مبارزه داشته باشه؟ میخواستی جومونگ ببینی عایا؟:))
پاسخ:
تو اون تعزیه همه درحال پول جمع کردن بودن،یزید و حر نداشت،
البته مثل اینکه همه تعزیه ها این مدلیه.

آره دیگه،تعزیه و جنگش.
سه چهار نفر کشته بشن(البته تو نقش)،خون و خونریزی راه بیفته جالبتر میشه خب :))
۳۰ مهر ۹۶ ، ۰۰:۳۲ حصار آسمان
آره خب جنگ نباشه پس چیکا کنن؟
والا تعزیه از نزدیک ندیدم
خودت چند نفر معرفی کن بهم، برات شیکمشونو سفره میکنم :))
البته در نقش آزاد
پاسخ:
همینو میگم منم.
قبلنا خیلی خوب بود،خیلی جنگ میکردن.
تعزیه هم تعزیه های قدیم :|

تقریبا شبیه تئاتره؛البته من تئاتر نرفتم :)))

نه دیگه انقدر خشونت! فقط سر چند نفر بریده شه کافیه :))
ای وای آزاد نه :|||
خب تعزیه هم بزرگوار بستگی داره
به اینکه ایا مربوط به روز عاشورا و یا
قبل و بعد از روز عاشوراست
قبل و بعد از روز عاشورا،روایت متفاوتی
نسبت به خود روز عاشورا داره
جنگیدن وخون ریزی تو تعزیه مال برگزاری
تعزیه با موضوعیت روز دهم محرم است.
پاسخ:
بله میدونم.
منظور منم این بود کاش موضوع تعزیه طوری بود که توش جنگ و مبارزه انجام می‌شد :)
البته اینبارم روایت شهادت حر بود که در روز عاشورا اتفاق افتاده.
سلام
قبول باشه
عالی بود
دوطفلان مسلم واقعا مظلومانه و معصومانه به شهادت رسیدند.
خداوند قاتل اونها و همچنین یزید و ابن زیاد را لعنت کند.
پاسخ:
سلام
ممنون.
بله همینطوره.
البته اینبار موضوع دو طفلان مسلم نبود خوشبختانه :)
آمین. و همچنین شمر این زمانه،داعش و آل سعود رو نابود کنه.
۳۰ مهر ۹۶ ، ۱۴:۵۷ علیـ ــر ضــا
سلام قبول باشه عجیب و غریب جان 😉
پاسخ:
سلام قربونت

حالا چرا عحیب غریب! ;)
۳۰ مهر ۹۶ ، ۱۵:۱۰ خادم امام زمان عج الله
با سلام و صلوات بانضمام صلوات بر محمد و ال مطهرشان به ختم قران کریم دعوتید. لطفا جهت مشارکت در ختم پربرکت جزء انتخابیتان را اعلام بفرمایید. جزاکم الله خیرا



ختم قرآن کریم با توجه به ترجمه آیات


ختم اول هدیه محضر شریف شهدای کربلا، اولاد و اصحاب امام (ع)

ختم دوم هدیه محضر مقدس امام حسن مجتبی علیه السلام( در استانه شهادت حضرت)


نیت هر دو ختم تعجیل در فرج و سلامتی و خشنودی حضرت ولی عصر (عج الله)

و تهذیب نفس ( انجام واجبات و ترک محرمات)


به نیابت از تمامی شهدا و امام شهدا

زمان قرائت: از یکم تا 30 آبانماه


منتظر حضور بزرگوارانه تان هستیم و باالله التوفیق
پاسخ:
سلام
تشکر.
۳۰ مهر ۹۶ ، ۱۹:۳۵ حصار آسمان
آره والا همه چی ورژن قدیمیش خوبه

خب چند نفر داعش میفرستم اون طرفا
اگه دیدی کسی ساطور رو دوششه خودشونن
دکمه خاموش روشنم دارن البته
پاسخ:
نه جان من،ما از خیرش گذشتیم.
ما رو با داعشیا در ننداز :))

دکمه مکمه هم حالیم نیس،داعشی ببینم سکته میزنم :| 😆😆
۳۰ مهر ۹۶ ، ۲۰:۳۰ حصار آسمان
نه جان من
تو از خیرش بگذری من نمیگذرم
فردا خودم میام اصلا :))
پاسخ:
باشه شما بیای مشکلی نیس.
فقط با داس و غمه نیاین که من طاقتشو ندارم :|   :))
۰۱ آبان ۹۶ ، ۰۰:۴۹ حصار آسمان
نه با نارنجک و آر پی جی و تانک میام
کارم تمیزه :))
پاسخ:
عاقا من فقط به مبارزه علاقه دارم چرا میخوای یه روستا رو نابود کنی! :|
میخواین اون دنیا تقاص پس بدم :|   :))

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی