زندگی

پاسخ شرعی به سوالات چالش مرگ

چهارشنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۶، ۰۸:۰۴ ب.ظ

زندگی


خلاصه روز سوم رسید و موقع‌اش شد تا جواب سوالات چالش مرگ رو خدمتتون عرض کنم.
اول بگم که در این سه روز من مدام پیگیر بودم و مطالب سایت‌ها رو استخراج میکردم تا به جمع‌بندی درست برسم.
البته جواب‌ها خیلی طولانی و توضیحاتش مفصل بود.من سعی کردم خلاصه‌اش کنم و مغز مطلب رو بزارم براتون.

حالا دیگه وقتشه برسیم به جواب‌های چالش مرگ:

تصورتان از لحظه‌ی مرگ و جدا شدن روح از جسمتان چیست؟
لحظه‌ی مرگ از نگاه پزشکی: بعد از سالها تحقیق و آزمایش دانشمندان متوجه شدند که مغز آغازگر مراحل مرگ است. وقتی فرد در شرایط غیرقابل تحمل درد و یا نزدیک مرگ است، مغز هورمونی ترشح می‌کند که خودش را درحالت خواب و خاموشی می‌برد و رفته رفته تپش قلب آرام می‌شود  و مصرف اکسیژن قطع می‌شود. به علت نرسیدن اکسیژن به بدن، بدن وارد مرحله بی‌دردی و فلج شدن می‌شود، و اندام‌های حیاتی با علت نبود اکسیژن و گردش خون از کار کردن باز می‌استند و آرام می‌گیرند. در نهایت آخرین عضو بدن که می‌میرد مغز است.

و اما از منظر روایات: جان کندن و قبض روح برای عده ای سهل و آسان و برای بعضی دیگر صعب و دشوار است و بدیهی است که این امر به اعمال و رفتار انسان منتهی می شود.
با عنایت به آیات قرآن کریم، قبض روح و هنگامه جان دادن آدمیان، به سه دسته تقسیم می شوند:
دسته اول: افراد با ایمان و فداکار هستند که در هنگام مرگ، غم و اندوه آنان پایان می پذیرد و نویدهای خوشحالی پی در پی به آنان داده می شود.

دسته دوم: افراد کافری که ایمان به خدا و پیامبران نیاوردند، قرآن نیز درباره ی نحوه ی جان دادن و قبض روح آنها می فرماید: اگر ببینی که ستمگران در گرداب های مرگ هستند و فرشتگان دستهای خویش را گشوده که جان آنها را بگیرند، به آنان می گویند: جانهای خویش را بر آرید، امروز به عذاب خفت بار سزا داده می شوید به خاطر آنچه به ناحق سخن گفتید.

دسته سوم: این گروه افراد با ایمانی هستند که به وظایف خود عمل نکرده اند اینها هم وضع رقت باری دارند.
روایتی از امام علی (ع) که می فرمایند: «جان دادن سه دسته از مسلمانان مانند کفار است و آن سه طایفه عبارتند از؛
۱- آنهایی که بر مردم ظالمانه حکومت می کنند. ۲- آنهایی که مال یتیمان را به یغما می برند.
۳- آنهایی که شهادت به دروغ می‌دهند.

لحظه‌ی خاک سپاری چه حسی خواهید داشت؟

مطابق روایاتی که از پیشوایان معصوم (صلوات الله) در این زمینه وارد شده است، هنگامی که جنازه ای را حرکت می دهند، صدا می زند که مرا زودتر به منزلم برسانید، و نیز هنگام غسل دادن در جواب فرشته ای که به او می گوید: آیا دلت می خواهد به دنیا بازگردی؟! می گوید: خیر، دیگر نمی خواهم به سختی و تعب دنیا برگردم.

اما در مقابل کافران و نیز گنهکارانی که عمری در مسیر ضلالت و گمراهی قدم نهاده اند و غرق در شهوت و هواپرستی دنیا بوده اند، از اینکه مرگ به سراغشان آمده، و قصد شکارشان را دارد بسیار خشمگین و ناراحتند، لذا از مرگ که بساط آنها را بر هم زده، و کاخ آرزوهایشان را ویران ساخته است، بسیار غمگین و هراسانند.

در هنگام پرسش سوالات نکیر و منکر چگونه پاسخ خواهید داد؟
امام صادق (علیه السلام) می فرماید: هنگامی که جنازه ی انسان را دفن می کنند، دو فرشته به نام نکیر و منکر نزد او می آیند، که صدایشان مانند رعد غرّنده، و چشم هایشان مانند برق خیره کننده است که زمین را با نیش های خود می شکافند، و پاهای خود را همراه با موهای خود به شدت بر زمین می کوبند و به سوی مرده می آیند.

البته چگونگی برخورد آنها با میّت، براساس میزان ایمان و انحراف او متفاوت خواهد بود، و آنها متناسب با وضعیت ایمان و عقیده ی میت با او رفتار خواهند نمود.

با جمع‌آوری روایات درمورد پرسش شب اول،می‌شود به سوالاتی که در ادامه میخوانید اشاره کرد:


خدایت کیست؟ • پیامبرت کیست؟ • و رهبر و امامت کدام است؟ دینت چیست؟ • عمرت را در چه راهی صرف کرده ای؟ • اموالت را از چه راهی به دست آورده ای؟ • و در چه راهی به مصرف رسانده ای؟ • قبله ات کجاست؟ • کتاب آسمانی ات چه نام دارد؟ • نماز. • زکات. • روزه. • حج

تصورتان از فشار قبر چگونه است؟
در مورد اینکه واقعیت فشار قبر چیست و کیفیت آن به چه شکلی است، اطلاعات دقیقی در دست نیست.

برخی بزرگان دینی معتقدن ممکن است روح در عالم قبر، در بدن داخل شده و عذاب را تحمل کند ...

محمد تقی فلسفی در این باره می گوید: «مقصود از فشار قبر این نیست که دیوارهای قبری که در گورستان حفر شده به هم نزدیک می شوند، و جسد میت را در تنگنا قرار می‌دهند، بلکه مقصود فشار نامرئی و نامحسوسی است که، بر روح و جسد برزخی متوفی، وارد می‌آید و او را به شدت ناراحت می‌کند.

در نهج البلاغه آمده است: یاد کنید از دفعه بدفعه آمدنهاى خوف و بیم‌های مختلف و جابجا شدن دنده‏هاى پهلو از فشار قبر و کر گردیدن گوشها و تاریکى گور ...

وقتى انسان مرد، با قوه ى خیال خود را جداى از دنیا مى یابد؛ همان گونه که در دنیا با همان صورت به واسطه ى خیال، خود را درک مى کرد، وقتى در قبر گذاشته شد، خود را با همان صورت در قبر مى یابد و با این واسطه دردها و عقوبت ها و یا لذت ها را در مى یابد. و این است معنى حدیث: که قبر باغى از باغ هاى بهشت یا حفره‌اى از حفره‌هاى جهنم است.

در هر حال روح با تعلق شدیدی که به جسد دارد، همواره در کنار جسد می‌ماند و از وضعیت خوب یا بد جسد متاثر می‌شود چه داخل در جسد و حساس به احساسات آن باشد چه نباشد. به همین جهت شاید بتوان گفت فشار قبر، می‌تواند کنایه از همان فعل و انفعالات شیمیایی باشد که جنازه را از هم می‌پاشد.

امیدوارم با این توضیحات به پاسخ‌ سوالاتی که در ذهن‌تون بود رسیده باشید.

نظرات  (۳)

۲۱ تیر ۹۶ ، ۲۱:۰۳ رضا خسروخاور
زیبا بود
پاسخ:
تشکر •_•
۲۲ تیر ۹۶ ، ۰۰:۳۰ رویا رویایی
مرسی عالی بود مطلبتون:)
پاسخ:
ممنونم.امیدوارم مفید بوده باشه
۲۳ تیر ۹۶ ، ۱۰:۱۲ طلبه عکاس
موفق باشید
پاسخ:
🌷 🌹

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی